Onze ambitie is mensen helpen om de producten weldoordacht te kiezen. We denken dit te bereiken:
- door honderden onafhankelijke testen;
- door diverse bronnen te raadplegen, zowel online als offline;
- door grondige beoordelings-spreadsheets op te stellen;
- door gezond boerenverstand.
Dit zijn onze belangrijkste kernwaarden: onafhankelijkheid, nauwkeurigheid, transparantie en duurzaamheid. Het doel van deze richtlijnen is elke Mijnhuisonline-journalist een uniforme houvast te geven bij het creëren van artikelen zodat ze passen bij onze waarden en doelstellingen.
Onafhankelijkheid
- Om het vertrouwen van onze lezers te verzekeren, is onafhankelijkheid van het grootste belang.
- We trachten daarom steeds onze neutraliteit bij productbeoordelingen te garanderen.
- De redactie kiest steeds zelf de producten en laat zich niet leiden door voorstellen van leveranciers.
- Het verdien-model achter Mijnhuisonline is affiliate-marketing. Dit betekent dat, als mensen onze aanbevelingen vertrouwen en vervolgens de besproken producten online kopen, wij een commissie ontvangen. Indien ze echter nadien producten retourneren, verdienen we niets. Daarom is het vertrouwen van de lezer van het grootste belang. Zonder dat hebben we geen bestaansrecht.
- We willen nooit de schijn wekken dat we een keuze maken om een andere reden dan onze redactionele beoordeling.
- We accepteren geen ongevraagde of gratis producten. Alle eventuele ontvangen testproducten worden teruggestuurd naar de bedrijven die ze hebben uitgeleend.
- Wij betalen onze eigen kosten wanneer we ons verplaatsten voor productonderzoek.
- We accepteren geen geschenken van fabrikanten.
- Geen enkele Mijnhuisonline-journalist mag enig financieel belang hebben in de producten van de bedrijven die worden gereviewed.
Nauwkeurigheid
- We streven ernaar te verifiëren dat elk gepubliceerd feit wordt ondersteund door een betrouwbare interne of externe bron.
- We vermijden veronderstellingen door ons werk grondig te factchecken.
- Wanneer we informatie van externe bronnen gebruiken, richten we ons waar mogelijk op originele, primaire bronnen.
- Bronvermeldingen moeten onze geloofwaardigheid en transparantie vergroten.
- Mijnhuisonline is een team van deskundige bronnen. Maar we raadplegen ook gezaghebbende (online) bronnen. Bij het controleren van de betrouwbaarheid van deze bronnen, trachten we steeds rekening te houden met:
- Wie heeft de website gemaakt en waarom?
- Is de informatie voldoende recent?
- Linkt het artikel naar andere geloofwaardige websites?
- Zijn er geen spelfouten & is de site-UX up-to-date?
Transparantie
- Elk artikel is geschreven door een Mijnhuisonline redacteur, wiens naam bovenaan het stuk vermeld staat.
- Verouderde informatie is niet nuttig. Om voor de meest actuele en nauwkeurige informatie te zorgen, werken we periodiek bij. Voor het actualiseren en bijwerken van artikelen hanteren we de volgende richtlijnen:
- indien slechts kleine wijzigingen worden aangebracht, zal de naam van de oorspronkelijke redacteur bovenaan vermeld blijven;
- indien een stuk na nieuw research door een andere redacteur grondig geactualiseerd is (dit is: meer dan 25% van de oorspronkelijke content is gewijzigd), zal de naam van de nieuwe redacteur vermeld worden.
- We vernieuwen de publicatiedatum wanneer we een artikel grondig hebben geactualiseerd.
- De journalist vermeld in elk artikel hoe er tot de aanbevelingen is gekomen.
- Informatie moet steeds eerlijk zijn: er wordt geen content van andere websites gekopieerd zonder bronvermelding.
- Freelancers dienen zich te houden aan dezelfde redactionele normen als vaste medewerkers.
Duurzaamheid
- Waar mogelijk zullen we onze lezers informeren over de milieu- en gezondheidseffecten van het kopen van een product.
- Dit door bij de selectie van producten expliciet aandacht te besteden aan factoren als de levensduur, repareerbaarheid, energie-efficiëntie, gebruikte materialen en de herkomst ervan.
- Daarnaast trachten we consumenten over de milieu- en sociale impact te informeren en bieden we praktische tips voor een duurzamer gebruik en eventuele reparatie of recycling van de aangeschafte producten.
- Door deze geïntegreerde aanpak hoopt de website dat consumenten weloverwogen en duurzamere beslissingen nemen.
Meer lezen?